Інформаційні технології стали
невід’ємною частиною нашого життя. Комп’ютер - найпотужніше джерело розвитку не
лише пізнавальної активності, а й інтелектуальних почуттів дитини – прагнення
до знань, задоволення результатом своєї діяльності, розвиток критичного
мислення. Вдало підібрані комп’ютерні програми, згідно нормативних вимог,
забезпечують розвиток творчих здібностей дітей, їх інтересів, умінь і навичок,
потребують певного рівня пізнавальної активності.
Інформатика
в початковій школі дає можливість школярам не лише звикнути до комп’ютера, а й
здобути початкові знання й навички, якомога раніше донести до дитини основи
цієї науки. Викладання інформатики у початковій школі вимагає неабияких
педагогічний вмінь, адже більшість дітей знайомі з комп’ютером, і їх знання
можна поглиблювати ще у молодшій школі, проте для інших комп’ютерні науки
можуть бути надто складними, а деякі діти вважають, що вже все знають про
комп’ютер, бо можуть в Інтернеті самостійно знайти потрібний мультик. Головне
завдання вчителя – зацікавити учнів, дати можливість самостійно творити, а це приведе
до захоплення предметом, а в подальшому до глибоких і свідомих знань.
В основу
методичного підходу до вивчення інформатики в початковій школі покладено такі
принципи:
Головна
мета застосування комп’ютера в молодших класах повинна носити світоглядний,
загальнокультурний характер, бути спрямованою на розвиток логічного мислення та
особистості дитини взагалі, формування основ комп’ютерної грамотності в учнів.
Функції
комп’ютера:
Комп’ютер
– інструмент формалізації знань про предметний світ.
Комп’ютер
– активний елемент предметного світу.
Об’єднання
розвитку логічного та образного мислення дитини.
Зміст і
методика викладення мають бути спрямовані на розвиток теоретичного мислення та
здобуття учнями відповідних практичних умінь і навичок.
Комп’ютер
є не тільки об’єктом вивчення, а й засобом реалізації, збагачення та сприяння
розвитку міжпредметних зв’язків.
Формування
культури роботи за комп’ютером.
Для учнів
початкових класів програма інформатики організована по таким напрямкам:
інформаційний;
комп’ютерний;
творчий.
Усі вони
переплітаються у змісті навчання та методиці. Молодші школярі повинні оволодіти
навичками роботи за комп’ютером, ознайомитися з його можливостями, розвинути логічне
мислення, навчитися використовувати комп’ютер для складання текстів, малюнків,
розвивати творчі здібності.
Здібність
учнів розвивається в процесі діяльності, тому уроки слід будувати так, щоб
урахувати вікові та індивідуальні особливості учнів, бо непосильні завдання
можуть дати негативний результат (використання диференційованого навчання).
Слід врахувати поступовий і цілеспрямований розвиток творчих здібностей і
розвиток мислення дитини. Особлива увага повинна приділятися застосуванню
здоров’язберігаючих технологій навчання, а саме:
створення
сприятливих умов навчання дитини в школі (відсутність стресових ситуацій,
адекватність вимог, методик навчання та виховання);
оптимальну
організацію навчального процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних
особливостей та гігієнічних норм);
повноцінний та
раціонально організований руховий режим.
Урок
інформатики в початковій школі має свою структуру та особливості проведення.
Основна
увага спрямована на розвиток практичних навичок роботи за комп’ютером, а також
на розвиток логічного мислення, зв’язного мовлення, уміння аналізувати і
узагальнювати, що зміцнює зв’язки між інформатикою та іншими предметами.
Умовою
успіху в розвитку критичного мислення є висока пізнавальна активність учнів.
Навчальний матеріал стає предметом активних розумових і практичних дій. Тому
кожен урок потрібно будувати так, щоб підтримувати в учнів стійкий інтерес,
навчальну активність, бажання творити і пізнавати. Потрібно застосовувати
ігрові технології, проблемне навчання, комунікативні технології, інтерактивні
методи навчання. Великий вплив на розумовий розвиток мають логічні ігри.
Маніпулюючи з різноманітними варіантами зображень, використовуючи алгоритм
розгадування, учень не лише краще запам’ятовує терміни, а й розвиває логічне
мислення та винахідливість.
Під час
навчання слід використовувати різноманітні форми і методи, види діяльності –
ігрову, навчально-ігрову, практичне експериментування, конструювання, художню
діяльність, дослідження, співпрацю в парі, групову взаємодію. Однією з
найцікавіших та найефективніших для молодших школярів є ігрова діяльність. При
виборі ігор необхідно враховувати вікові та індивідуальні особливості дітей, їх
моральний та фізичний розвиток, інтереси та уподобання, а також мету кожного
конкретного уроку.
Для
молодшого школяра знання починаються від здивування і задоволення, від
одержання відповідей на запитання, які виникають у нього в процесі отримання
інформації під час пізнання навколишнього світу. Завдання вчителя – зробити цей
процес цікавим і навчити дитину здобувати знання.
Курс
інформатики в початковій школі вносить значущий внесок до формування
інформаційного компоненту загальнонавчальних умінь і навичок, вироблення яких є
одним з пріоритетів загальної освіти. Більш того, інформатика як навчальний
предмет, на якому цілеспрямовано формуються уміння і навички роботи з
інформацією, може бути одним з провідних предметів, що допомагає придбанню
учнями інформаційного компоненту загальнонавчальних умінь і навичок.
Немає коментарів:
Дописати коментар