Психологічна
проблема мобінгу/булінгу в шкільному середовищі.
Розбудова системи освіти відбувається у складних соціокультурних умовах та в
ситуації загострення негативних явищ в учнівському середовищі. Зокрема, майже в
кожному учнівському середовищі існує проблема мобінгу.
Проблема мобінгу, як психологічна, була
окреслена ще в 70-80-х роках минулого століття у Швеції, потім в Німеччині,
Польщі та інших країнах Європи. Важливим є те, що це слово пов’язане з
довготривалим виключенням особистості, учня, дитини з групи, класу, колективу.
Мобінг — це регулярне та цілеспрямоване нанесення фізичної й душевної шкоди
людині, дитині. Це довготривале “відторгнення” дитини більшістю членів класу чи
групи. Як показують дослідження, актуальним в учнівських колективах стало
поняття «мобінгу» (від англ. — натовп, глум й означає психологічний терор, який
здійснює група по відношенню до особистості).
Види мобінгу:бойкот, причіпки, кепкування, дезінформація, спричинення шкоди
здоров'ю, дрібні крадіжки або псування особистих речей.
Крім того, в залежності від походження, мобінг
поділяють на вертикальний (боссинг) — від керівництва, або відповідно від
підлеглих, і горизонтальний — від колег або учнів.
Передумови мобінга з боку жертви:конкуренція з вже існуючим авторитетом (через відхилення від
психологічних рамок колективу, начальства); стиль поведінки, як у жертви
(слабкість, жалібність).
Найчастіше жертвами шкільного насилля
стають учні, які мають:
фізичні недоліки або вади – ті, що носять
окуляри, діти зі зниженим слухом або з руховими порушеннями; особливості поведінки – замкнуті або
імпульсивні; особливості зовнішності – руде волосся, веснянки, виступаючі вуха,
криві ноги, особлива форма голови, вага тіла (повнота або худорлявість) тощо; страх
перед школою; відсутність досвіду життя в колективі (так звані «домашні» діти);
хвороби – епілепсія, заїкання, порушення мовлення, дисграфія (порушення
письмової мови), дислексія (порушення читання), дискалькулія (порушення
здатності до рахування) і т.д. низький рівень інтелекту і труднощі у навчанні.
Наслідки мобінга
неадекватне сприйняття власної
індивідуальності – занижена самооцінка, комплекс неповноцінності,
беззахисність; неадекватне сприйняття реальності – формування дезадаптаційних
захисних психологічних механізмів; тривога, стрес, фобії, депресії, неврози,
страх; відхилення в поведінці – адиктивна, антисоціальна (крайньої формою якої
є кримінальна), суїцидальна; формування залежностей: алкогольна, тютюнова,
наркотична, психологічна і т.д.; порушення в комунікативній сфері (крайнім
випадком є розлади мовлення) - страх спілкування з людьми, крайню
недовіру до людей, відсторонення від спілкування з колективом (в школі це
проявляється у вигляді прогулів).
Напрямки превентивної роботи:
підтримуйте позитивний статус дитини
(потенційної жертви мобінгу) в класі;підкреслюйте важливість спільної роботи у
колективі; формуйте в учнів навички самоконтролю, асертивної поведінки та
позитивне ставлення до себе; засуджуйте твердо й постійно деструктивну й
антисоціальну поведінку учнів; використовуйте в роз’яснювальній
профілактичній діяльності такий матеріал, що спонукатиме слухачів до міркувань
та осмислення власної поведінки; заохочуйте учнів до позитивних зрушень в
особистісному зростанні, тобто підтримуйте у них прагнення до самовдосконалення.
Основні завдання соціально-педагогічної
і корекційної роботи з жертвами шкільного насилля:
створити психологічний комфорт для отримання
жертвами мобінгу позитивного досвіду підтримки і довіри; сформувати навички
упевненої поведінки, розвинути впевненість в собі, позитивне самосприйняття; допомогти
учням розвинути навички конструктивного спілкування, комунікативну
компетентність; мінімізувати відчуття людиною своєї одинокості шляхом
формування потреби у приналежності до групи; підвищувати рівень емоційної
комфортності шляхом зниження тривожності; працюючи з колективом, в якому
зафіксовано явище мобінгу, необхідно в напрямку зниження агресивності,
формування толерантності, емпатійності в учнів з метою вторинної профілактики
виникнення мобінгу.
Булінг. Шкільна травля
Булінг. Шкільна травля
Немає коментарів:
Дописати коментар