понеділок, 20 листопада 2017 р.

Що таке ПОРТФОЛІО

Портфоліо учня         

Для чого потрібне портфоліо?

Блонський сказав: « Завдання школи – навчити жити. Ми повинні виховати людину, здатну створити своє особисте життя».

Тому спробуємо розібратисящо ж таке портфоліошколяра та чи дуже воно потрібне нашим дітям.

Портфоліо, що це та яка його мета?

Портфоліо — це своєрідне «досьє досягнень» людини. Це — самопрезентація. Портфоліо можуть бути службовими, професійними, діловими й пропонуватися як у текстовому, так і в електронному вигляді.
Раніше, коли ми самі навчалися в школі, портфоліо було потрібне в основному моделям, фотографам, художникам, дизайнерам. А ре­альність сьогодення така, що воно необхідне й нашим дітям. Але, на жаль, не всі вчителі можуть пояснити батькам і школярам, що це таке.
Портфоліо школяра — зібрання особистих досягнень дитини, куди можуть входити її успіхи на олімпіадах, проекти, творчі робо­ти, громадська робота тощо.
Портфоліо - це спосіб фіксування, накопичення, оцінки і самооцінки особистих досягнень за певний проміжок часу.
Портфоліо дає змогу виявити схильність школяра до тих чи інших предметів, визначити його психологічний портрет, словом, значно полегшує життя,
·        по-перше, його батькам,
·        по-друге — самому учню.
Заповнюючи своє портфоліо протягом на­вчання у школі, дитина зможе легко обрати свою майбутню профе­сію, з огляду на свої схильності й інтереси. Отже, учню буде легше вступити до ВНЗ і будувати своє подальше життя.
Мета портфоліо: накопичення досягнень, відслідковування професійного прогресу, представлення діяльності і професійного розвитку за окремий проміжок часу.
Як бачимо, мета портфоліо — допомогти майбутнім випускникам знайти своє місце в житті. Адже скільки випадків знає історія, коли талановитий від при­роди фізик ставав викладачем історії, а стиліст від природи працював продавцем тощо. Можна сказати, що портфоліо — перший глобаль­ний крок до побудови супердержави, коли кожна людина займається своєю справою, це своєрідний перехід до профільної освіти. Можли­во, недалеко ті часи, коли й до ВНЗ можна буде ходити лише на ті дисципліни, які викликають підвищену зацікавленість у студентів.
Нині існує непорушне правило, а саме: освітній рейтинг учня — це сума балів атестата й портфоліо. Портфоліо може бути прирівняне до одного, а іноді й до двох іспитів. Це значно полегшує життя школярам.
Завдання: проаналізувати і узагальнити свою роботу; відобразити динаміку свого професійного росту; представити досвід своєї роботи найбільш повно і ефективно.                              Функції портфоліо:
1.     діагностична - фіксує зміни за певний проміжок часу;
2.     змістовна - розкриває спектр виконуваних робіт;
3.     розвиваюча - забезпечує безперервний процес освіти і самоосвіти;
4.     мотиваційна - відзначає результати діяльності;
5.     рейтингова дозволяє виявити кількісні і якіснііндивідуальні досягнення.
6.     Практичне значення портфоліо: атестація в майбутньому; систематизація діяльності власника портфоліо; фактор, який стимулює професійний розвиток.
Портфоліо, з одного боку, покликане проілюструвати навички шко­ляра, а з іншого — зусилля, яких він доклав для досягнення успіхів у різних сферах. Філософія шкільного портфоліо покликана донести громадськості інформацію про те, що насправді вміє й любить робити людина. Серед основних завдань, які виконує портфоліо, безумовне підвищення мотивації на успіх у школяра, підвищення самооцінки, а також передумови для успішного вибору професії. Розкриття здіб­ностей дітей, створення позитивних установок, підвищення рефлек­сії, виховання моральних цінностей — це також функції портфоліо школяра.
Отже, портфоліо, по суті, переносить акцент із того, що дитина ро­бити не хоче й не вміє, на те, що вона вміє та із задоволенням робить. Безумовна цінність портфоліо школяра в тім, що воно спрямовує його правильним шляхом серед тернистих доріг життя й сприяє по­стійному творчому зростанню. Важливий не результат, а сам процес. Нагадаємо, що до портфоліо заносять грамоти дитини, зокрема про перемоги на спортивних змаганнях, усілякі літературні публікації, можливі винаходи, відомості про участь у КВК, конкурсах, а також відомості про додаткову освіту.
Ми відповідаємо за наших дітей, за їхні успіхи й помилки, перемоги й поразки. Діти — це наше життя, й ми віримо, що портфоліо допоможе їм знайти своє місце в цьому житті, йти по­трібним, своїм шляхом, визначеним долею від самого їх народження!

Учнівське портфоліо

Портфоліо учня — спосіб фіксування, накопичення й оцінювання (та самооцінювання) індивідуальних досягнень учня в певний період навчання; колекція робіт і результатів учня, що демонструє прогрес і досягнення з різних предметів.
Портфоліо учня — це систематичне та спеціально організоване збирання доказів, що учитель і учень використовують для моніторингу знань, навичок і взаємин учня з однолітками. У цьому випадку учень є активним учасником процесу оцінювання, що спрямоване на відстеження прогресу в навчанні та результатів навчально-пізнавальної діяльності, докладених зусиллях.
Портфоліо дозволяє враховувати найрізноманітніші результати активності учня: навчальні, творчі, соціальні, комунікативні.

Як характеризують портфоліо учня в педагогічній літературі?

1.     Колекція робіт учня, що всебічно демонструє не тільки навчальні результати, але й зусилля, докладені для їх досягнення.
2.     Виставка навчальних досягнень учня з певного предмета (декількох предметів).

Сенс навчального портфоліо учня

  • Зміщення акценту з того, що учень не знає й не вміє, на те, що вій знає та вміє з певної теми й предмета.
  • Інтеграція кількісної та якісної оцінок.
  • Перенесення педагогічного наголосу з оцінювання на самооцінювання.
  • Основний зміст портфоліо: «Показати всім, на що ти здатний».

Концепція портфоліо учня

Портфоліо учня як накопичувальна оцінка демонструє стійкі й тривалі результати, компенсуючи ефект випадкового успіху або неуспіху в ситуації іспиту, тестування.
Матеріал учнівського портфоліо збирають упродовж усього періоду навчання.

Які важливі педагогічні завдання допомагає розв’язувати портфоліо учня?

  • Підтримувати та стимулювати навчальну мотивацію школярів.
  • Розвивати навички рефлексивної та оцінної діяльності учнів (рефлексія — це схильність до аналізу своїх переживань, міркування про свій внутрішній стан).
  • Формувати вміння вчитися — ставити мету, планувати й організовувати власну навчальну діяльність.
  • Створювати додаткові передумови й можливості для успішної спеціалізації.
Якими є переваги роботи з портфоліо?
  •  У роботі з портфоліо важливим є не тільки результат, але й процес  створення школярем (незалежно від віку) свого стилю роботи.
  • Портфоліо дозволяє зберегти в ньому індивідуальність; титульному аркушу приділяють особливу увагу.
  • Створення назв файлів-компонентів і робота з ними — це творчий процес, зорієнтований на самостійність вибору, уяву, відкриття, пошук.
  • Процес створення портфоліо, робота з ним, обмін досвідом дають ав­торам можливість оцінити самостійну пізнавальну діяльність та вдосконалити її. Ну, що ви вже готові створити власне портфоліо вчителя чи допомогти своїм вихованцям зробитипортфоліо учня? Якщо так, то вперед!
Учнівське портфоліо

Портфоліо «Досягнення учня»

Цей тип портфоліо розрахований на весь термін навчання. У ньому зазначають рівень досягнень учня. Перше місце посідає навчальна ді­яльність, саме тому в основі — рефлексія навчальної діяльності.
Розділи:
  • ПІБ;
  • «Візитна картка»:
  • «Про мене»,
  • «Я й інші»,
  • «Який я?»,
  • «Я й мої друзі»,
  • «Яким я хочу бути?»,
  • «Мої труднощі»;
  • «Я — учень»:
  • «Графічне зображення мого розвитку як учня»,
  • «Хочу знати»,
  • «Хочу вміти»,
  • «Мої улюблені предмети»,
  • «Як я читаю (початкова школа)»;
  • «Книги, які я прочитав (-ла) і полюбив (-ла);
  • «Мої досягнення: заохочення, нагороди».
ОФОРМЛЕННЯ ПОРТФОЛІО
Стандартів не існує. Головне - логічна послідовність.

Декілька рекомендацій:
• Можна оформити у вигляді файлової папки з заголовками розділів;

• Кожну роботу, документ, підбірку кладіть в окремий файл;

• На кожному елементі портфоліо бажано ставити дату, щоб прослідкувати динаміку;

 • В друкованому варіанті обовязково робіть посилання на документи чи їх копії, вказавши номер додатку;

 • В електронному варіанті треба оформити гіперпосилання на документи та інші матеріали з презентації портфоліо.

Портфоліо може бути як на папері, так і в електронному вигляді.

Електронне портфоліо, в свою чергу, може зберігатисьлокально (бути доступним лише визначеному колу людей) таглобально (бути доступним для всього світу — для користувачів інтернету).

Глобально доступне портфоліо інакше називається веб-портфоліо.

Портфоліо учня початкової школи

Робота над створенням портфоліо учня початкової школи починається у початкових класах.
Початкова школа є базовою для успішного продовження навчання, тому важливо розпочати ознайомлення із технологію оформлення портфоліо ще на початку навчання, щоб надалі застосовувати її в різних сферах і на різних рівнях навчання.

Обов’язковою умовою успішної роботи є ознайомлення батьків із технологією оформлення портфоліо, адже діти цього віку не мають необхідних навичок. Тому батьки мають допомогти дитині оформити роботу. Дитина, відчуваючи зацікавленість дорослих, намагатиметься зробити це якнайкраще.

Яким може бути портфоліо учня початкової школи?

Одним із основних завдань навчання й виховання в початковій школі є виявлення й розвиток індивідуальних творчих здібностей дитини, що досягається шляхом:
·        створення ситуації успіху для кожного учня,
·         підвищення самооцінки й упевненості у власних можливостях;
·        максимального розкриття індивідуальних здібностей кожної дитини;
·        розвитку пізнавальних інтересів учнів і формування готовності до самостійного здобуття знань;
·        формування настанови на творчу діяльність, мотивації подальшого творчого розвитку;
·        формування позитивних моральних якостей особистості;
·        набуття навичок рефлексії;
·        формування вміння аналізувати власні інтереси, схильності, по треби й співвідносити їх із наявними можливостями;
·        формування життєвих ідеалів, стимулювання прагнення до самовдосконалення.

    Для розв’язання цих завдань ми рекомендуємо зробити основний акцент на портфоліо творчих робіт.

Розділ «Творчі роботи» повинен стати основним, а розділ«Офіційні документи» — другорядним, що має використовуватися як додаток.

 

 

Структура портфоліо учня початкової школи

Титульний аркуш
·       ПІБ.
·       Навчальний заклад, клас.
·       Контактна інформація.
·       Фотографія учня.
·       Бажано, щоб учень самостійно обрав фотографію.

«Мій світ»
Можна помістити будь-яку інформацію, що є цікавою та важливою для дитини.
Орієнтовні заголовки сторінок:
«Моє ім’я» (інформація про те, що означає ім’я; можна написати про відомих людей, які мають це ім’я. Якщо в дцтини рідкісне або цікаве прізвище, то можна знайти інформацію про те, що воно означає. Можна навести інформацію про рік народження, місяць, число).

«Моя родина» (коротка розповідь про свою родину або про кожного члена родини. Можна розмістити родинне дерево).

«Моя мала «батьківщина» (розповідь про рідне місто (село), його цікаві місця. Можна намалювати разом із дитиною схему маршруту від дому до школи. Важливо, щоб на ній були позначені небезпечні місця. Також цікавою буде інформація про історію вулиці, на якіїй живе дитина).

«Мої друзі» (фотографії друзів, інформація про їх захоплення).

«Мої захоплення» (невелика розповідь про те, чим захоплюється дитина. Можна написати про заняття в спортивній секції, у музичнііі школі або інших закладах).

«Моя школа» (розповідь про школу і педагогів).

«Мої улюблені шкільні предмети» (невеликі замітки про улюблені шкільні предмети, подані за принципом «Мені подобається… тому що…». Можна назвати сторінку «Шкільні предмети», де дитинн може висловитися про кожний предмет, знайшовши в ньому щосі. важливе та цікаве для себе).

«Моє навчання» Заголовки сторінок присвячені конкретним шкільним предметам. Учень наповнює цей розділ успішними контрольними роботами, цікавими проектами, відгуками про прочитані книги, графіками збільшення швидкості читання, творчими роботами.

«Моя громадська діяльність» Усі заходи, що проводяться поза межами навчальної діяльності, належать до громадської (роль у шкільній виставі,
декламування віршів на святкових заходах, оформлення стіннівки до свята).
Оформляти цей розділ бажано з використанням фотографій і коротких повідомлень.

«Моя творчість» Розміщують творчі роботи: малюнки, казки, вірші, фотографії робіт образотворчого мистецтва. Якщо робота була презентована на виставці або брала участь у конкурсі, також необхідно навести інформацію про цей захід: назву, коли, де й ким проводився.

«Мої враження» У початковій школі діти беруть активну участь в ексурсійно-пізнавальних програмах, відвідують театри, виставки, музеї. Після заходу необхідно запропонувати учневі творче домашнє завдання. Виконуючи його, він не тільки згадає зміст, але й матиме можливість висловити свої враження. Наприкінці навчального року можна провести презентації творчих завдань із обов’язковим нагородженням кращих робіт у декількох номінаціях.

«Мої досягнення» Грамоти, сертифікати, дипломи, листи-подяки у початковій школі розташовують не в порядку значущості, а за хронологією подій.

«Відгуки й побажання» Ніщо так не підвищує самооцінку дитини, як позитивне оцінювання педагогомїї зусиль (наприклад: «Брав (-ла) активну участь у підготовці позакласного заходу «Вивчив (-ла) і чудово розповів (-ла) вірш», «Самостійно підготував (-ла) стіннівку»).
Бажано, щоб у цьому розділі була сторінка «Відгуки вчителів», де вчителі зможуть висловити свої рекомендації й побажання.

«Роботи, якими я пишаюся» На початку нового навчального року необхідно уважно вивчити портфоліо учня початкових класів, проаналізувати зібраний матеріал.
Наповнення всіх розділів доречно повністю обновити, вилучивши матеріали, що є менш значущими (можна помістити в окрему теку), а те, що є цінним, розмістити в розділі «Роботи, якими я пишаюся».

Зміст. Цей розділ оновлюється досить часто.

Пам’ятка вчителеві

·        Як ми вже говорили, у першому класі, коли дитина тільки починає працювати над складанням портфоліо, допомога батьків є обов’язковою.
·        Але в міру дорослішання дитини цю допомогу слід звести нанівець.
Намагайтеся від самого початку побудувати роботу дитини таким чином, щоб вона докладала певних зусиль до самостійного формування портфоліо учня початкової школи. Під час такої роботи обов’язково відбувається процес осмислення власних досягнень, формується особисте ставлення до здобутих результатів і усвідомлюються власні можливості!


Шановні вчителі! Робота над створенням портфоліо вчителями в тісній співпраці з батьками та дітьми не лише підтримує постійний інтерес до навчально - пізнавальної діяльності, але і набувається безцінний досвід роботи з портфоліо, який може знадобитися в подальшому житті, а в старшій школі буде просто необхідним.

Коли портфоліо випускника – це важливий документ для вступу в вуз, то портфоліо школяра може стати вагомим аргументом при переході дитини з початкової ланки в середню.

Портфоліо – не лише предмет гордості, а і інструмент самопізнання, найголовніша вершина дотику в відносинах «дитина – родина – вчитель».

Робота по створенню портфоліо – цікаве духовне взаємозбагачення. Зайнявши своє почесне місце в родинному архіві, воно даруватиме цікаві та незабутні спогади з життя дитини і приноситиме задоволення не менше ніж сімейний фотоальбом чи відеотека.

Немає коментарів:

Дописати коментар