пʼятниця, 27 січня 2017 р.

Веб-квест – як вид Інтернет-проекту



Веб-квести



Характеристика освітнього Веб-квеста
Одним із перспективних напрямів формування інформаційно- комунікаційної компетенції є технологія освітнього Веб-квеста (Веб Quests).
Під квестом (англ. Quest – подорож, мандрівка) розуміють комп’ютерну гру, в якій гравець має досягти певної мети, використовуючи власні знання і досвід, а також спілкуючись з учасниками квеста.
Освітнім Веб-квестом (quest – від англ. – пошук, шукати) називають сайт в Інтернеті, присвячений певній темі, який складається з декількох зв’язаних єдиною сюжетною лінією розділів, насичених посиланнями на інші ресурси Інтернет. Квест у перекладі з англійської мови – тривалий цілеспрямований пошук, який може бути пов’язаний з пригодами або грою; служить для позначення одного з різновидів комп’ютерних ігор. Веб-квест – модель використання Інтернет-ресурсів у викладанні.
Веб-квест у педагогіці – проблемне завдання із елементами рольової гри, для виконання якого використовуються інформаційні ресурси Інтернет.
Розробниками Веб-квеста як навчального завдання є американські професори Берні Додж і Том Марч. Веб-квест – це формат заняття із орієнтацією на розвиток пізнавальної, дослідницької діяльності учнів. Основна частина інформації одержується з ресурсів Інтернет. Веб-квест є новим засобом використання технологій Інтернет та рольової гри з метою створення заняття, орієнтованого на дітей, залучених у навчальний процес, який заохочує їхнє критичне мислення.
Веб-квест – це вид Інтернет-проекту, який дає учням можливість, спроможність ефективно використовувати інформацію, що знайдена в мережі. Веб-квест спрямований на розвиток навичок аналітичного і творчого мислення; викладач, який створює Веб-квест, повинен володіти високим рівнем предметної, методичної та інформаційно-комунікаційної компетенції.
Тематика Веб-квестів може бути найрізноманітнішою, проблемні завдання можуть відрізнятися ступенем складності. Результати виконання Веб-квесту, залежно від матеріалу, який вивчається, можуть бути представлені у вигляді усного виступу, комп’ютерної презентації, есе, Веб-сторінки тощо.
Переваги використання технології Веб-квест у навчальному процесі
Веб-квест – це гра і навчання. Передусім гарний Веб-квест зробить процес навчання набагато цікавішим і для учня, і для викладача. Також Веб-квест розвиває критичне і творче мислення, переводячи увагу з глобального на місцевий рівень. Мотивація вихованців до безперервного навчання протягом усього життя дуже важлива для навчання, а тому необхідно брати до уваги нові сучасні можливості пізнання світу.
Веб-квест – це унікальна можливість використання Всесвітньої мережі для навчання. Веб-квест – це найцікавіші автентичні завдання і рольові ігри в один і той самий час. Граючи роль, діти вчаться дивитися на проблему з різних поглядів. Веб-квест дозволяє робити відкриття, а не просто засвоювати інформацію; може завести у будь-яке місце в світі, допомогти їм стати творчими дослідниками. Крім того, Веб-квест дозволяє досліджувати проблему більш глибоко, і тому він ідеальний для дитини будь-якого віку. Він чудово підходить для навчання в команді, підвищує впевненість у своїх силах, сприяє підвищенню інтересів і розвиває самооцінку, сприяє формуванню комунікативної компетенції.
Вважається, що Інтернет відіграв найвизначнішу роль в освіті з часів винаходу друкарської справи. Виникає питання: чому ж тоді ми так мало використовуємо його на своїх заняттях? Звичайно, одна з найбільш очевидних відповідей – недостатня кількість комп’ютерів, якісне підключення до мережі Інтернет, а також необхідна інтеграція набутих у процесі навчання знань. Безперечна перевага Всесвітньої павутини полягає в тому, що вона є невичерпним джерелом інформації з будь-якого питання. Працювати над навчальними проектами, ставити завдання і відправляти учнів за потрібною інформацією в Інтернет зовсім не так просто, як здається на перший погляд. Адже наші вихованці не завжди можуть знайти те, що їм потрібно. Одне з можливих рішень цієї проблеми пов’язане з використанням структурного підходу, який дає можливість використовувати свою роботу більш продуктивно, з’єднуючи і комбінуючи різні інформаційні ресурси за допомогою нових способів, а також застосовуючи творчі здібності і навички креативного мислення.
Проаналізуємо характерні риси Веб-квестів. Найчастіше Веб-квест визначають як проект із використанням Інтернет-ресурсів. Проте, його основна риса полягає в наступному: замість того, щоб примушувати дитину нескінченно блукати мережею в пошуках необхідної інформації, викладач дає їм список Веб-сайтів, які відповідають тематиці проекту і рівню знань. Звичайно ж, діти повинні будуть зайти на ці сайти в пошуках необхідних відомостей, проте завдяки наданому заздалегідь списку потрібних ресурсів, вони не загубляться в Інтернеті і не почнуть блукати в ньому, замість того, щоб займатися своїм проектом.
Іншою дуже важливою рисою Веб-квестів є те, що вони побудовані з певного набору блоків, на яких зупинимося в подальшому.
 Алгоритм створення Веб-квеста
Процес створення Веб-квестів не завжди лінійний, але є певні алгоритми, які дають можливість для створення власного Веб-квеста.
Нині у мережі Інтернет існують спеціальні сайти для створення Веб- квестів, на яких можна знайти шаблони та детальні інструкції з їх створення. Слід зазначити, що Веб-квест може бути оформлений як на паперовому носієві, так і в електронному форматі. Кожен Веб-квест має певну структуру з ключовими елементами: 
  1. Вступ – короткий опис теми Веб-квеста. Мета цього розділу – представити учням Веб-квест, зацікавити їх. Вступ містить питання, над розв’язанням яких вони зосередяться. У вступі можуть бути описані головні ролі учасників або сценарій квеста, попередній план роботи, огляд усього квеста, вказані початкові вимоги до вмінь і навичок.
  2. Завдання – формулювання проблемного завдання і опис форми представлення кінцевого результату. Наприклад, задана серія запитань, на які потрібно знайти відповіді; прописана проблема, яку потрібно вирішити та вказана інша діяльність, що спрямована на переробку і представлення результатів, виходячи із зібраної інформації, а також список інформаційних ресурсів, необхідних для виконання учнями завдання – посилання на Інтернет-ресурси і будь-які інші джерела інформації.
Зміст − низка запитань, на які потрібно знайти відповіді;  проблема, яку потрібно вирішити; позиція, яка має бути захищена;  будь-яка інша діяльність, спрямована на досягнення результатів. Це найбільш важлива частина Веб-квеста. Завдання спрямовує вихованців на те, що конкретно потрібно буде робити.
Завдання є Веб-квестом якщо:
  • не вчить фактичним знанням;
  • вимагає від учнів відповідного рівня володіння мовою для роботи із автентичними ресурсами Інтернет;
  • спрямований на розвиток у дітей навичок аналітичного і творчого мислення;
  • спонукає до творчості;
  • містить проблему із кількома можливими шляхами розв’язання.
Розглянемо різні види завдань:
  1. Завдання, що містить загадку. Такі завдання роблять гру цікавішою. Завдання вимагають синтезу інформації з багатьох джерел. Непогано оточити ореолом таємничості завдання з історії, археології, мистецтв для того, щоб рольова гра була більш цікавою.
  2. Наукове завдання. Таке завдання обов’язково включає припущення (гіпотезу), яке перевіряється даними, а результатом є наукова доповідь.
  3. Дизайн-завдання. Завдання, що вимагають створення предмету, або продукту, або плану-схеми досягнення тієї чи іншої мети.
  4. Творчі завдання. Ці завдання залишають значний простір для творчості, ніж дизайн-завдання, оскільки ще більше потребують самовираження. При цьому необхідно залишити для дитини якомога більше можливості створювати щось особисте, унікальне.
  5. Процес (порядок роботи) – опис послідовності дій, ролей і ресурсів, необхідних для виконання завдання (посилання на Інтернет-ресурси і будь-які інші джерела інформації), а також допоміжні матеріали (приклади, шаблони, таблиці, бланки, інструкції), які дозволяють більш ефективно організовувати роботу над Веб-квестом, методичні рекомендації для педагогів, учнів, які будуть використовуватися у Веб-квесті.
Завдання – описати процедуру роботи, яку необхідно виконати у процесі самостійного виконання завдання (етапи).
Зміст:
−  точний опис послідовності дій;
− різноманітність завдань, їх орієнтація на розвиток розумових навичок високого рівня;
− у процесі використання елементів рольової гри – адекватний вибір ролей і ресурсів; для кожної ролі є вказівка напрямів, організації навчальної  роботи (тимчасові межі, концептуальні карти);
− поради щодо організації і представлення зібраної інформації.
Процес роботи має бути розбитий на етапи з вказівкою конкретних термінів.
  1. Ролі – у цьому розділі містяться вказівки, як саме учні будуть виконувати завдання. Далі знайомимося з порядком роботи, в якому уточнюється мета і завдання Веб-квеста, розподіляються ролі в команді (якщо дослідження групове), планується діяльність групи, надається і створюється навчальний продукт, формулюються висновки, після завершення виконання Веб-квеста оцінюється внесок кожного учасника групи, наводиться результат спільної діяльності.
  2. Джерела (посилання) – посилання на ресурси, що були використані для створення Веб-квеста:
− сторінки Інтернет;
− бібліотечні ресурси;
− консультації електронною поштою.
Цей розділ містить Веб-ресурси для одержання інформації, він подається з обов’язковим описом кожного посилання.
Пояснення щодо опрацювання одержаної інформації (керівництво до дій) як організувати та представити зібрану інформацію – допоміжна інформація, що може бути продемонстрована у вигляді непрямих запитань.
Завдання – навести керівництво до дій, опрацювати і репрезентувати зібрану інформацію.
Зміст:
− поради з виконання того чи іншого завдання;
− запитання-підказки;
− рекомендації щодо використання електронних джерел;
− графічні орієнтири, кластери;
− список питань, про які не повинен забувати учень.
  1. Критерії оцінювання – опис критеріїв і параметрів оцінки виконання Веб-квесту, які подаються у вигляді бланку оцінки.
Критерії оцінки залежать від типу навчальних завдань, що вирішуються у Веб-квесті.
Завдання: чітко описати критерії і параметри оцінки виконання Веб- квеста.
Критерії оцінки залежать від типу навчальних завдань, які вирішуються у Веб-квесті. Цей пункт містить критерії оцінки виконаного завдання у відповідності з певним стандартом.
Зміст: система оцінювання діяльності вихованців представлена у вигляді бланку оцінювання.
  1. Підсумок – короткий опис того, чому зможуть навчитися діти, виконавши цей Веб-квест.
Завдання – підвести підсумки дослідження, можливо, накреслити шляхи подальшої самостійної роботи.
Зміст:
− підсумки дослідження;
− коротке узагальнення досвіду, який буде одержаний учнями;
− запитання для подальшого розвитку теми.
У висновку підводиться підсумок, заохочуються учні, проводиться рефлексія та розгляд перспективних проблем дослідження. 
Приклад рефлексії:
Прізвище, ім’я.
Що нового дізналися, працюючи над цим Веб-квестом?
Яку роль обирає кожен учасник?
Які труднощі виникли в процесі роботи?
Чи сподобалося вам працювати в команді?
За яку інформацію або фронт робіт ви відповідали?
Оцініть роботу своєї команди.
Візитна картка Веб-квеста:
  1. Предмет.
  2. Вік.
  3. Центральне завдання.
  4. Кількість ролей.
  5. Назви ролей.
  6. Покрокові інструкції для кожної ролі.
  7. Список Інтернет-ресурсів.
  8. Критерії оцінювання Веб-квеста.
  9. Передбачуваний результат.
  10. Опис результатів роботи для кожної групи.
Етапи роботи над Веб-квестом
Початковий етап (командний)
На першому етапі педагог проводить підготовчу роботу, знайомить з темою, формулює проблему. Теми підбираються таким чином, щоб у процесі роботи над ними учень поглибив свої знання з предмету, що вивчався, або одержав нові знання. Теми мають бути цікавими і корисними для дітей, щоб вони могли обрати собі справу до душі і працювати, усвідомлюючи необхідність вирішення поставленої проблеми. Одну і ту ж саму тему можуть вибирати декілька дітей. Обговорення результатів буде цікавішим, оскільки теми висвітлюватимулься з різних поглядів. Вихованці знайомляться з основними поняттями з обраної теми, матеріалами аналогічних проектів.
Розподіляються ролі в команді: по 1-4 учасники на 1 роль.
Усі члени команди повинні допомагати один одному і навчати роботі з комп’ютерними програмами.
Рольовий етап (етап виконання завдання).
На етапі виконання завдання формуються дослідницькі навички. У процесі пошуку відповідей на поставлені запитання серед великої кількості наукової інформації у дітей розвивається критичне мислення, вміння порівнювати і аналізувати, класифікувати об’єкти і явища, мислити абстрактно.
Індивідуальна робота в команді на загальний результат. Учасники одночасно, відповідно до обраних ролей, виконують завдання. Оскільки мета роботи не змагання, в процесі роботи над Веб-квестом відбувається взаємне навчання членів команди умінням працювати з комп’ютерними програмами й Інтернетом. Команда спільно підводить підсумки виконання кожного завдання, учасники обмінюються матеріалами для досягнення загальної мети.
Завдання:
1) пошук інформації з конкретної теми;
2) розробка структури сайту;
3) створення матеріалів для сайту;
4) доопрацювання матеріалів для сайту.
Вихованці набувають навичок трансформування одержаної інформації для вирішення поставлених проблем. Накопичений досвід послідовних дій під керівництвом викладача допоможе кожному в організації своєї подальшої індивідуальної дослідницької діяльності в світовому інформаційному просторі.
Етап оформлення результатів діяльності
На етапі оформлення результатів діяльності відбувається осмислення проведеного дослідження. Робота передбачає відбір найбільш суттєвої інформації, її подання у вигляді Веб-сайту, html-сторінки, слайд-шоу, буклету, анімації, постера або фоторепортажу. На цьому етапі дуже важлива роль керівника як консультанта. 
Завершальний етап
Команда, що працює під керівництвом педагога, відчуває свою  відповідальність за опубліковані в Інтернеті результати дослідження. За результатами дослідження проблеми формулюються висновки і пропозиції. Проводиться конкурс виконаних робіт, де оцінюються: розуміння завдання, достовірність використаної інформації, її відношення до заданої теми, критичний аналіз, логічність, структурованість інформації, визначеність позицій, підходи до вирішення проблеми, індивідуальність, професіоналізм подання.
Реальне розміщення Веб-квестів у мережі дозволяє значно підвищити мотивацію найкращих навчальних результатів учнів. Обговорення результатів роботи над Веб-квестами можна провести у вигляді конференції, або презентації, захисту проекту для того, щоб діти мали можливість показати свою роботу, усвідомити значущість виконаної роботи. Команда висуває учня, який буде захищати проект. Учень, усвідомлюючи відповідальність перед усією командою, докладе максимум зусиль, аби вивчити матеріал, розумітися на проблемі, гідно представляти проект, і, тим самим, одержати хоч малий, але приріст своїх професійних компетенцій.
В оцінюванні результатів беруть участь як педагоги, так і учні, шляхом обговорення або інтерактивного голосування.
На цьому етапі формуються такі риси особистості: відповідальність за виконану роботу; самокритичність; взаємопідтримка і вміння виступати перед аудиторією. На завершальному етапі роботи над проектом після підведення підсумків важливо використати матеріальне і моральне стимулювання високих результатів.
Сценарій організації проектної діяльності на основі Веб- квеста може мати таку структуру:
  1. Спочатку вся група на занятті знайомиться із загальними положеннями теми, що вивчається, тим самим занурюється в проблему майбутнього проекту.
  2. Учні поділяються на групи, кожній групі дістається один певний аспект теми для вивчення й обговорення. Викладачам необхідно підібрати ресурси мережі Інтернет для кожної групи відповідно до аспекту теми, що вивчається.
  3. Після вивчення, обговорення і повного розуміння конкретної проблеми в кожній первинній групі, діти перегруповуються у такий спосіб, щоб у новоутворених групах було по одному представникові з кожної первинної групи.
  4. У процесі обговорення учні дізнаються один від одного про всі аспекти проблеми, що обговорюється. Вони повинні висловлювати свою власну думку, робити висновки, прогнозувати подальший можливий хід дій.
  5. Під час виконання Веб-квеста в ході вивчення навчального матеріалу і його обговорення діти повинні відповісти на одне загальне запитання дискусійного характеру.
Робота з Веб-квестами може бути запропонована як творче завдання для дітей, які цікавляться предметом. Гарний результат дає такий вид діяльності в процесі підготовки до олімпіад, конкурсів, чемпіонатів, оскільки розширює світогляд і ерудицію особистості. Реальне розміщення Веб-квестів у мережі у вигляді Веб-сайтів, створених самими учнями, дозволяє значно підвищити мотивацію на досягнення ними кращих навчальних результатів.
Критерії оцінки робіт
Ключовим розділом будь-якого Веб-квеста є детальна шкала критеріїв оцінювання, спираючись на яку, учасники проекту оцінюють самі себе, учасників команди. Цими ж критеріями користується і викладач. Веб-квест є комплексним завданням, тому оцінка його виконання повинна грунтуватися на декількох критеріях, орієнтованих на тип проблемного завдання і форму подання результату. 
Для створення бланку оцінювання необхідно:
  1. Сформулювати найбільш значущі критерії оцінки. Вони мають бути адекватні типу завдання, меті і видам діяльності та однаковою мірою враховувати:
− досягнення заявленої мети;
− якість аргументації, оригінальності виконання роботи;
− якість процесу виконання роботи;
− навички роботи в мікрогрупі;
− усний виступ;
− мультимедійну презентацію;
− зміст;
− складність завдання.
  1. Визначити шкалу оцінки – наприклад, трьох-, чотирьох-, п’яти-, стобальну.
  2. Підготувати опис параметрів оцінки. Необхідно починати з опису ідеального варіанту виконання завдання, а потім переходити до опису можливих недоліків виконання роботи відповідно до кожного критерію.
Вимоги до опису параметрів:
−  мова опису має бути зрозумілою;
− опис повинен дозволяти визначати кількісні відмінності одного параметра від іншого;
− різниця між кількісними показниками має бути приблизно однаковою (наприклад, 4 бали ставиться за наявності 1-2 орфографічних помилок, 3 бали – за наявності 3-4 помилок і т. ін.).
За необхідності можна також вказати значущість кожного критерію в загальній оцінці (наприклад, у відсотках). Досвід показує, що найсуворішими суддями робіт є самі учні. На завершальному етапі важливим є проведення публічного подання виконаних робіт, організація конструктивного обговорення. Відкрите оцінювання власної роботи і робіт інших учнів дозволяє навчитися бути коректним у висловлюванні зауважень, визначати найбільш цікаві знахідки у виконаних завданнях, формулювати власні критерії оцінювання.
На завершення роботи над проектом, після підведення підсумків, важливо використовувати матеріальне і моральне стимулювання високих результатів.
Методична оцінка Веб-квестів
Критерії методичної оцінки Веб-квестів спрямовані на визначення ступеня реалізації завдань, поставленних у кожному розділі Веб-квеста.
Вступ – мотивуюча і пізнавальна цінність.
Завдання – проблемне, з чітким формулюванням, пізнавальною цінністю.
Ролі і необхідні ресурси – точний опис послідовності дій; різноманітність і оригінальність ресурсів; різноманітність завдань, їх орієнтація на розвиток розумових навичок високого рівня; наявність методичної підтримки – допоміжних і додаткових матеріалів для виконання завдань; у використанні елементів рольової гри – адекватний вибір ролей і ресурсів для кожної ролі.
Оцінка – адекватність наданих критеріїв оцінювання типу завдання, чіткість опису критеріїв і параметрів оцінки, можливість виміру результатів роботи.
Висновок – взаємозв’язок із вступом, точний опис навичок, які одержують вихованці після виконання цього Веб-квеста.
Вимоги до окремих елементів Веб-квеста
  1. Зрозумілий вступ, де чітко описані головні ролі учасників або сценарій квеста, попередній план роботи, огляд усього квеста.
  2. Основне завдання, яке зрозуміле, цікаве і може бути виконане. Чітко визначений підсумковий результат самостійної роботи (наприклад, задана низка запитань, на які потрібно знайти відповіді; визначена проблема, яку потрібно вирішити; визначена позиція, яка має бути захищена; вказана інша діяльність, яка спрямована на переробку і одержання результатів, виходячи із зібраної інформації).
Список інформаційних ресурсів (у електронному вигляді – на електронних носіях, у паперовому вигляді, посилання на Інтернет-ресурси, адреси Веб-сайтів з теми), які необхідні для виконання завдання. Цей список має бути анотованим.
Опис процедури роботи, яку необхідно виконати кожному учасникові Веб-квеста у самостійному виконанні завдання (проходження етапу).
Опис критеріїв і параметрів оцінки Веб-квеста. Критерії оцінки залежать від типу навчальних завдань, які вирішуються у Веб-квесті.
Керівництво до дій – як організувати і подати зібрану інформацію, що може бути представлена основними запитаннями (наприклад, пов’язаних з визначенням тимчасових рамок, загальною концепцією, рекомендаціями щодо використання електронних джерел, розробкою «нотатків» Веб-сторінок тощо).
Висновок – підсумовується досвід, який буде одержаний учасниками під час виконання самостійної роботи над Веб-квестом. Інколи корисно ставити в заключній частині риторичні запитання, стимулюючи активність дітей до продовження своїх досліджень надалі.

Немає коментарів:

Дописати коментар